اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان درهفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

اردوي ملي اردوي خشونت و رشوه

بي لياقتي برخي مسوولين وزارت دفاع ملي در برابر مشكلات و زمينه هاي بوجود امده نشان داده است كه اين مسوولين هرگز به درد خدمتگذاري به ملت و كوشش در راستاي انسجام اردوي ملي نمي خورند.
هر روز كه مي گذرد نظام اردوي ملي ضعيف تر شده از لحاظ كيفيتي نزول مي كند.
خشونت در اردوي ملي رو به فزوني نهاده انزجار مردم روز بروز از اردوي به اصطلاح ملي بيشتر مي شود.
آگاهان سياسي در اين راستا در درجه اول تنها وزير دفاع را مقصر مي دانند.
آنان معتقدند كه بي لياقتي وزير دفاع باعث شده است كه اردوي ملي به بختگي و نظام يافتگي كامل نرسيده در عوض به اردوي خشونت و رشوه بدل شده است.
در اين اردو هيچكسي جوابگوي خرابكاري هاي افرادي كه مستقيما از سوي وزير دفاع به سمت هاي مهم اين وزارتخانه گماشته شده اند نيست.
آنان خود را همه كاره اين وزارتخانه دانسته در برخي مواقع به طور علني دست به جنايت مي زنند.
آمار تصادفات ترافيكي افسران و حتي سربازان به دليل بي در اين وزارتخانه زياد شده است.
عدم تابعيت از قوانين اصولي در اين وزارتخانه به منزله به امتياز شخصي در بين افسران مطرح است.
بي توجهي به حقوق مردم به اوج خود رسيده است.
خشونت در بالاترين حد خود از طرف نيروهاي اردوي ملي در برابر مردم اعمال مي شود.
تعدي و تجاوز گاها توسط افراد اردوي ملي بالاي مردم صورت مي گيرد كه متاسفانه بدون پيگيري خاصي ناديده گرفته مي شود.
و هزاران مشكل ديگر كه در اين وزارتخانه وجود دارد.
فقط شخص وزير صاحب خوب مانور مي دهد اما در عمل هرگز قدم مثبتي برنداشته است.
تنها راه حل اين موضع استعفاي وزير دفاع است.

 

نگرانی از وضعيت کودکان کارگر در افغانستان

      

"کميسيون حقوق بشر تلاش کرده است عوامل و انگیزه های روی آوردن کودکان به کارهای شاقه، تهديدهايی که در اين زمينه بر سر راه آنان قرار دارد، مورد بررسی قرار دهد"

کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در آستانه انتشار يک گزارش مفصل در مورد کودکان افغان، نسبت به وضعيت زندگی کودکان کارگر در اين کشور، ابراز نگرانی کرده است.

هنگامه انوری، مسئول بخش کودکان در کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان می گويد مسئولان اين کميسيون به منظور تهيه اين گزارش با بيش از هزار کودک افغان گفتگو کرده اند.

 

او می گويد در اين گزارش بيشتر تلاش شده است عوامل و انگیزه های روی آوردن کودکان به کارهای شاقه، تهديدهايی که در اين زمينه بر سر راه آنان قرار دارد و اين موضوع که کودکان کارگر تا چه حد به امکانات آموزشی دسترسی دارند، مورد بررسی قرار گيرد.

 

خانم انوری می گويد آنان اين گزارش را پس از انتشار، به وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان تحويل خواهند داد تا بر اساس پيشنهادهای مشخص کميسيون در زمينه بهبود وضعيت زندگی کودکان کارگر، اقدامات عملی صورت گيرد.

 

 

جانداد سپين غر، يک مسئول منطقه ای کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولايت شرقی ننگرهار می گويد که وضعيت کودکان کارگر در مناطق مرزی افغانستان، نگرانی بيشتر فعالان حقوق کودک را برانگيخته است.

 

او می گويد هم اکنون بيش از ۸۰۰ کودک تنها در منطقه تورخم، در مرز ميان افغانستان و پاکستان مشغول "کارهای شاقه" هستند.

 

 

يک مسئول کميسيون حقوق بشر می گويد هم اکنون بيش از ۸۰۰ کودک تنها در منطقه تورخم، در مرز ميان افغانستان و پاکستان مشغول "کارهای شاقه" هستند

آقای اسپين غر گفت که بيشتر اين کودکان به منظور تامين نيازمندی اقتصادی خانواده هايشان به اجرای کارهای شاقه از جمله حمل محموله های مسافران در فاصله های طولانی راه، تن می دهند.

 

در اين حال هنگامه انوری، مسئول بخش کودکان در کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان می گويد که کودکان کارگر در مناطق مرزی، نسبت به ساير کودکان در داخل شهرها، بیشتر با تهديد اختطاف و انتقال آنان به مناطق مرزی در کشورهای همسايه مواجه هستند.

 

خانم انوری می گويد که بسياری از اين کودکان به منظور قاچاق مواد مخدر از يک سو به سوی ديگر مرز نيز مورد بهره برداری قرار می گيرند.

 

او در اين حال تاکيد کرد که کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در همکاری با صندوق جهانی حمايت از کودکان (يونيسيف) در نظر دارند مرکزی را به منظور نظارت بر کودکان کارگر در منطقه مرزی تورخم ايجاد کند.

 

اين مسئول کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان ابراز اميدواری کرد که ايجاد چنين مرکزی بتواند تا حد زيادی از قاچاق کودکان و بهره برداری های غير قانونی از آنان مفيد باشد.

 

 

 

سازمان اطلاعات آلمان: به بوش درباره "قابل استناد نبودن" اطلاعات هسته‌اي عراق هشدار داده بوديم

 

مقامات سازمان اطلاعات آلمان اعلام كردند، دولت جرج‌بوش، رييس‌ جمهوري آمريكا با بزرگ‌نمايي اطلاعات ارائه شده از سوي برلين درباره وجود سلاح‌هاي بيولوژيك و شيميايي در عراق، زمينه را براي حمله به اين كشور فراهم ساخت.

  

 

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از بروكسل، مقامات اطلاعاتي آلمان در گفت‌وگو با روزنامه "لس‌آنجلس تايمز" همچنين فاش ساختند، دولت آلمان به آمريكايي‌ها هشدار داده بود كه اسناد تهيه‌شده به دست خبرچيني به نام "كروبال" نمي‌تواند واقعي و قابل استناد باشد.

يك مقام اطلاعاتي آلمان در اين‌باره گفت: «اينها اسناد مهمي نبودند. ما اعلام كرديم كه نمي‌توانيم گفته‌هاي او را تاييد كنيم.»

اين مقامات اعلام كردند: «ما از تصميم دولت بوش براي حمله به عراق شگفت‌زده شديم. ما همواره به آنها اعلام كرده بوديم كه صحت اين اسناد ثابت نشده است.»

اين در حاليست كه "كالين پاول"، وزير خارجه سابق آمريكا روز گذشته در گفت‌وگو با همين روزنامه آمريكاي اعلام كرده بود،"جرج تنت"، رييس وقت سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بارها به او اطمينان داده بود كه اين اطلاعات قابل استناد هستند.

 

ديپلمات سابق آمريكايي:
مشاوران بوش براي جنگ عليه عراق بلر را فريب‌‏داده‌‏اند



مشاوران رئيس‌‏جمهوري آمريكا, نخست‌‏وزير انگليس را در زمينه جنگ عليه عراق فريب‌‏داده‌‏اند.
يك مقام مسؤول سابق آمريكايي اعلام‌‏كرد كه معاونان «جرج بوش» رئيس‌‏جمهوري, «توني بلر» نخست‌‏وزير انگليس را در دوره تداركاتي جنگ عليه عراق فريب‌‏داده‌‏اند.
راديو بي‌‏بي‌‏سي گزارش داد كه «جو ويلسون» ديپلمات سابق آمريكايي گفت: «به‌‏نظرم انگليسي‌‏ها, حمله به عراق را در راستاي خلع‌‏سلاح تفسيركردند.»
وي افزود: «بلر هنگامي كه بوش از تغيير نظام عراق سخن به‌‏ميان‌‏آورد, به آمريكا سفركرد و هنگام ترك آمريكا بوش اعلام‌‏كرد كه هدف از جنگ عليه عراق, خلع سلاح اين كشور است.»
ويلسون ادامه داد: «معتقدم كه بلر فكرمي‌‏كرد كه در حمله خلع‌‏سلاح شركت‌‏مي‌‏كند و در نهايت از طرف جمع زياد تأييدكنندگان تغيير رژيم عراق در آمريكا فريب‌‏خورد.»

كشف وجود زندان‌هايي شبيه گوآنتانامو در پايگاه‌هاي آمريكا در كوزوو

روزنامه" كوريره دلاسرا" روزشنبه باعنوان "زندان‌هايي مانند گوآنتانامو در پايگاه‌هاي آمريكا در كوزوو" نوشت:" آلوارو جيل روبلس" كميسر حقوق بشر درشوراي اروپاازوجود زندان‌هايي دركوزوو خبردادكه مانند زندان گوآنتانامو زنداني‌هاي متهم به تروريسم بدون محاكمه ازسوي نيروهاي آمريكايي نگهداري مي شوند.

 

اين روزنامه ايتاليايي به نقل از روزنامه فرانسوي " لوموند" نوشت :در سال ‪ ۲۰۰۲كميسرعالي حقوق بشر شوراي‌اروپا اخباري مبني بردستگيري‌هاي بدون محاكمه‌اي رااز سوي كي فور(‪ KFOR)دريافت مي‌كند ، وي سپس راهي " فريزاج " در جنوب "پريشتينا " شده و درآنجا " كمپ بونداستيل " را كشف كرد،جاييك‌ه ‪ ۶هزار سرباز آمريكايي حضور دارند و داخل آن بخشي متشكل‌ازآلونك‌هاي چوبي است كه داخل آن ‪ ۱۵تا ‪ ۲۰نفر زنداني حضور دارند كه با لباس‌هاي نارنجي رنگ مانند زندانيان گوآنتانامو ديده مي‌شوند.

 

وي حداقل چهار تن از زندانيان باچهره آفريقايي را دراين زندان ديده‌است و حتي موفق به صحبت با يك سرباز زن آمريكايي شده بود كه گفته‌است اززندان گوآنتانامو اعزام شده است .

 

اين كميسر عالي همچنين تاييد كرد كه‌آمريكايي هااز زنان براي ناراحت كردن زندانيان مسلمان استفاده مي‌كنند.

 

اين روزنامه سپس از خود مي‌پرسد: زندانيان زندان كوچك گوآنتاناما چه كساني هستند ؟ و در پاسخ مي‌نويسد: هيچكس آنرا نمي‌داند زيرا آمريكا در اين مورد توضيحي نمي‌دهد.

 

گفته مي‌شود دراين زندان تروريست‌هايي كه‌از سراسرجهان دستگير مي‌شوند، نگهداري مي‌شوند و سازمان سيا بايك تيم متخصص خود اين فراد را به زندان‌ها منتقل مي‌كند، در برخي موارد زنداني‌ها در پايگاه‌هاي اداره شده از سوي خود آمريكا مانند گوآنتانامو و " سالت پيت " نگهداري شده و در موارد ديگر كشورهاي دوست آمريكا زندان‌هاي مورد نياز آنها مخصوصا سيستم‌هاي شكنجه را تهيه مي‌كنند.

 

يكي‌ازاين موارد ربوده شدن"ابوعمر"امام جماعت ميلان است كه‌ازسوي سازمان سيا دستگير و به مصرانتقال داده شد كه درآنجا نيز تحت شكنجه قرار گرفت.

 


يك گوانتانامو كوچك در كوزوو

 

آلوارو گيل روبلس كميسر حقوق بشر در شوراي اروپا تاييد كرده در سپتامبر 2002 يك مدل كوچك از بازداشتگاه گوانتانامو را در داخل يك پايگاه نظامي امريكايي سازمان ناتو در كوزوو مشاهده كرده است.

به نوشته روزنامه لوموند ، آلوارو گيل روبلس گفت يك زندان مشابه گوانتانامو در داخل پايگاه نظامي امريكايي «كمپ باندستيل» در نزديكي فريزاج در جنوب شهر پريستينا ، مركز ايالت كوزوو برپا شده است.

او افزود، اين زندان شامل كلبه‌هاي چوبي است كه با ديواره‌هاي سيمي مرتفع احاطه شده‌اند.

در هر كلبه بين 15 تا 20 زنداني كه لباس سر هم نارنجي رنگ مطابق زندانيان گوانتانامو به تن داشتند ، محبوس بودند.

 

روبلس گفت زندانياني داراي محاسن را مشاهده كرده كه در حال خواندن قرآن بودند.

او تاكيد كرد ، همراه با ژنرال فرانسوي مارسل ولانتن فرمانده وقت نيروهاي Kfor «نيروهاي چندمليتي سازمان ناتو اعزامي به كوزوو» از اين پايگاه نظامي امريكايي بازديد كرده و از مشاهده الگوي كوچك گوانتانامو در داخل اين پايگاه او و ژنرال فرانسوي شوكه شدند.

روبلس گفت ، بايد در مورد اين پايگاه از امريكايي‌ها توضيح خواست.روز چهارشنبه گذشته ، شوراي اروپا آغاز نخستين تحقيق رسمي در رابطه با اطلاعات مبني بر انتقال و زنداني كردن تروريست‌هاي فرضي در بسياري از كشورهاي اروپايي توسط سازمان سيا را اعلام كرده بود.

 

نيويورك تايمز: بوش با تكرار رسوايي‌ها حتي حاميان پيشين خود را از دست داد

 

به گزارش شماره امروز روزنامه نيويورك تايمز، بسياري از كساني كه يك سال پيش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا به نفع جرج بوش در برابر رقيب دمكرات وي جان كري راي دادند، اكنون نارضايتي خود را درباره هر مسئله‌اي اعلام مي‌دارند.

بسياري از آنها از مسايل و مشكلات ناشي از توفان كاترينا و رسوايي اخير درباره ديك چني معاون اول بوش به عنوان دلايل نارضايتي خود نام مي‌برند.

اين روزنامه نوشت، بوش بسياري از حاميان خود را در چند ماه گذشته بخصوص به دنبال مسايل مربوط به جنگ از دست داد و به تدريج حتي برخي از حاميان بوش جنگ عراق را با جنگ ويتنام مشابه دانستند.

يك آمريكايي در اين باره به نيويورك تايمز گفت: «ما مرتب از حملات انتحاري و كشته‌ها خبر مي‌شنويم حال آن كه هرگز خبر پيشرفت‌هاي حاصله مخابره نمي‌شود. من پاياني بر اين امر نمي‌بينم. من آمريكا را مانند كشتي‌اي مي‌دانم كه در اين دريا سرگردان است و مقصدي را دنبال نمي‌‌كند.»

اين در حالي است كه تازه‌ترين نظرسنجي‌هاي روزنامه‌ يو‌اس‌اي تودي، شبكه سي‌ان‌ان و موسسه گالوپ در اواسط ماه گذشته نشان داد كه تنها 37 درصد از مردم آمريكا عملكرد بوش را تاييد مي‌كنند. اين درصد در سال گذشته ميلادي 55 درصد و كمي پس از حملات 11 سپتامبر 90 درصد بود.

در عين حال نتايج نظرسنجي‌هاي آسوشيتدپرس نيز نشان داد تنها 37 درصد از مردم بوش را صادق مي‌دانند كه اين مقبوليت در سال گذشته 53 درصد بود.

بسياري از آمريكايي‌هايي كه با نيويورك تايمز مصاحبه كرده‌‌اند، اعتقاد دارند جرج بوش درباره ارايه اطلاعات مربوط به جنگ عراق كه از وجود تسليحات كشتار جمعي در اين كشور خبر مي‌داد، صادق نبوده‌ است.

60 درصد آمريكايي ها هم معتقدند آمريكا بايد سريعا نيروهاي خود را از عراق خارج كند.

 

وزارت دادگستري عراق‌از احتمال آزادي ‪ ۲۵نفر از سران سابق حزب بعث خبرداد

 

معاون وزير دادگستري عراق از احتمال آزادي ‪ ۲۵نفر از سران سابق رژيم بعث كه در فهرست ‪ ۵۵نفره آمريكايي‌ها جاي دارند خبر داد.

"بوشو ابراهيم " روز دوشنبه در نشست خبري در بغداد افزود: گفت وگوهايي با آمريكايي‌ها براي آزادي‌اين متهمين در جريان است و احتمالا درآينده نزديك آزاد خواهند شند.

وي بدون افشاي هويت ‪ ۲۵نفر مزبور اضافه كرد: آزادي اين‌افراد به‌اين دليل است كه تاكنون هيچ اتهامي عليه آنان به اثبات نرسيده است.

معاون وزارت دادگستري‌عراق گفت: ‪ ۹۸درصد از عراقي‌هايي‌كه در بازداشتگاه- هاي نيروهاي آمريكايي زنداني هستند بي‌گناه هستند.

وي خواستار آزادي همه اين بازداشت‌شدگان شد.

اين مسوول عراقي گفت: ‪ ۱۰هزار زنداني عراقي در حال حاضر در زندان‌هاي نيروهاي آمريكايي هستند.

وي بااشاره به‌تشكيل كميته چهارجانبه گفت: اين‌كميته فقط وضعيت زندانيان عراقي دربند نيروهاي چند مليتي را بررسي مي‌كند.

كميته چهار جانبه شامل وزارتخانه‌هاي دادگستري، كشور و حقوق بشر عراق و نماينده‌اي از نيروهاي چند مليتي در عراق در زمان شوراي حكومتي سابق تشكيل و در دوره دولت موقت فعال شد.

بوشو ابراهيم‌افزود: تاكنون پرونده ‪ ۱۸هزار و ‪ ۳۹۰زنداني بررسي شده است.

معاون وزارت‌دادگستري عراق‌اضافه كرد: در اين راستا از هنگام تشكيل كميته تاكنون، شش هزار و ‪ ۸۵۱زنداني با قرار كفالت و يك هزار و ‪۴۹۶نفر نيز بدون كفالت آزاد شده‌اند.

بوشو ابراهيم گفت: كميته مزبور هفت هزار و ‪ ۲۴۳پرونده را به دادگاه جهت صدور حكم تحويل داده است.

وي گفت كه در حال حاضر ‪ ۲۵۰متهم از اتباع كشورهاي عربي در زندان‌هاي نيروهاي چند مليتي در عراق زنداني هستند.

وي افزود: فقط دوتبعه ترك كه درفلوجه چندي قبل دستگير شدند در اختيار نيروهاي چند مليتي نيستند.

معاون وزارت دادگستري عراق گفت: برضد اين دو نفر حكم قضايي صادر شده كه يكي به حبس ابد و ديگري به ‪ ۱۵سال زندان محكوم شده است.

وي اضافه كرد: قرار است در راستاي توافقنامه مبادله متهمين بين دو كشور، اين دو تبعه ترك تحويل دولت تركيه شوند.

وي گفت: تمامي زندانيان موجود در زندان‌هاي تابع وزارت دادگستري عراق با حكم قضايي دستگير و محكوم شده‌اند.

 

 

فحاشي ديك چني به مخالفان بوش

 

"ديك چني"، معاون رييس‌جمهوري آمريكا برخي دموكرات‌هاي سنا را به علت آنكه به بوش لقب "دروغگو" داده‌اند، بي‌شرافت و سزاوار سرزنش خواند.

  

 

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، برخي دموكرات‌هاي سنا اعلام كرده‌اند، بوش براي آغاز جنگ عليه عراق به مردم آمريكا دروغ گفته است، اما چني ضمن بي‌اساس خواندن اين اظهارنظرها، برخي دموكرات‌هاي سنا را افرادي بي‌شرافت خواند.

وي در اين‌باره اعلام كرد: «من نه با جمهوري خواهي كه خروج نظاميان آمريكايي از عراق را خواستار شده مشكلي دارم، حتي او را "انسان خوبي" مي‌دانم، و نه با برخي اظهارات مبني بر اينكه آمريكا بايد در همان وهله اول عراق را آزاد كند.»

اين در حاليست كه پيشتر چني به آغاز دروغ‌پردازي‌ها در رسانه‌هاي گروهي درباره برنامه هسته‌اي صدام متهم شده بود.

چني با كمك رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران وابسته در راس شبكه‌اي داخلي و خارجي براي دسيسه‌چيني و آماده‌سازي زمينه حمله آمريكا به عراق قرار داشت و در مصاحبه‌هايي كه در شبكه‌هاي تلويزيوني عمده آمريكا صورت داد، كابوس خطر هسته‌اي صدام را براي آمريكا بوجود آورد.

 

يك روزنامه هلندي: آمريكايي‌ها در فكر خروج آبرومندانه از عراق هستند

 

پايگاه اينترنتي روزنامه"د فولكس كرانت" چاپ هلند روزجمعه درباره سياست آمريكا در عراق نوشت كه اكنون مسئله مهم براي آمريكايي‌ها در عراق اين است كه چطور از اين كشور خارج شوند كه مايه آبروريزي نباشد.

 

اين روزنامه نوشت: به نظر مي‌رسد كه در بحث‌هاي دولت آمريكا در مورد عراق ديگر اين سوال چندان اهميتي ندارد كه چگونه مي‌توان حداقلي از امنيت و آرامش را در آن برقرار كرد، بلكه سوال مهم‌تر اين است كه چگونه مي‌توان حداقل بخشي از نيروهاي نظامي آمريكا را از آن كشور خارج كرد و به وطن بازگرداند آن هم به صورتي كه زياد مايه آبروريزي نباشد.

 

فولكس كرانت خاطرنشان كرده كه درخواست بازگرداندن سربازان آمريكايي به وطن يك خطر هم دارد و آن اين است كه مسئوليت آينده عراق كه آمريكا به هر حال درباره آن مسئوليتي به عهده گرفته، به دست فراموشي و اهمال سپرده شود.

 

 

اسپانيا هواپيما و ناو جنگي به ونزوئلا مي‌فروشد

اسپانيا باوجود احتمال وتوي آمريكا، خود را آماده مي‌كند تا قراردادهاي فروش هواپيما و ناو جنگي به ارزش يك ميليارد و ‪ ۷۰۰ميليون يورو با ونزوئلا امضا كند.

 

روزنامه "ال‌پاييس" روز چهارشنبه نوشت: اين قراردادها شامل فروش هشت فروند ناو جنگي از سوي شركت كشتي‌سازي دولتي "ناوانتيا" و ‪ ۱۲فروند هواپيماي نظامي توسط شركت هواپيماسازي "كاسا ايي‌اي دي اس" اسپانيا به ونزوئلا است.

 

اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه واشنگتن با فروش تسليحات مزبور مخالفت و تهديد كرده است كه مجموعه‌هاي حساس مورد استفاده دراين هواپيماها و كشتي‌ها را به اسپانيا نخواهد داد.

 

توافق اوليه بر سر اين قرارداد كه يكي از مهمترين قراردادها در تاريخ صنعت نظامي اسپانيا محسوب مي‌شود، در سفر بهار گذشته "خوسه لوييس رودريگز زاپاته‌رو" نخست وزير سوسياليست اسپانيا به كاراكاس به‌دست آمده است.

 

قراردادهاي مزبور بايد هفته آينده در پايتخت ونزوئلا منعقد شود و به همين منظور، "هوگو چاوز" رييس‌جمهوري ونزوئلا از "خوسه بونو" وزير دفاع اسپانيا خواسته است در مراسم امضاي قراردادها حضور داشته باشد.

 

دولت اسپانيا مي‌گويد تلاش مي‌كند واشنگتن را متقاعد سازد فروش اين تسليحات، آنگونه كه آمريكا مي‌گويد، خطري براي صلح و ثبات درمنطقه آمريكاي جنوبي ندارد.

 

بر پايه گزارشها، در همين راستا، هفته گذشته بونو با "ادواردو آگيره" سفير آمريكا در مادريد گفت وگو كرد اما دلايل اسپانيا، واشنگتن را متقاعد نساخته است.

 

ال‌پاييس نوشت: "دانيل فرايد" يك مقام عالي وزارت خارجه آمريكا نيز روز چهارشنبه گذشته در ديدار با نمايندگان كنگره اسپانيا، فروش تسليحات نظامي به رژيم چاوز را مورد انتقاد قرار داده بود.

 

بر اساس اين گزارش، مشكل موجود در اين زمينه، قطعات حساس ‪ ۱۰فروند هواپيماي حمل ونقل سي ‪ ۲۹۵و دو فروند هواپيماي گشتي سي ان ‪ ۲۳۵است كه آمريكا آن را مي‌سازد.

 

كارشناسان فني گفته‌اند مي‌توانند قطعات مزبور را با محصولات ساخت اروپا تعويض كنند اما از نظر اقتصادي، اين كار، مقرون به صرفه نيست.

 

به نوشته ال‌پاييس، در صورتي كه اسپانيا موفق به متقاعد ساختن آمريكا نشود هشت فروند ناو را به ونزوئلا خواهد فروخت كه مبلغ كل آن يك ميليارد و ‪ ۲۰۰ميليون يورو است.

 

ناوهاي مزبور از سال ‪ ۲۰۰۸تا ‪ ۲۰۱۲ميلادي پس از ‪ ۳/۶ميليون ساعت كاري براي كاركنان كشتي‌سازي و ‪ ۴۲۵هزار ساعت كاري براي مهندسان اسپانيا به ونزوئلا تحويل داده مي‌شوند.

 

 


بولتون "جايزه دفاع از اسرائيل" را دريافت مي‌كند

روزنامه اماراتي الخليج، سازمان يهودي و آمريكايي دليل انتخاب وي را ايفاي نقش اساسي او در لغو تصميم سازمان ملل كه خواستار در نظر گرفتن تل آويو به عنوان رژيمي نژاد پرست شده بود، دانست.

بولتون پيشتر معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور كنترل تسليحاتي بود . وي همچنين معاون وزير امور خارجه در امور سازمانها و روابط بين‌المللي و دستيار دادستان كل در وزارت دادگستري اين كشور بوده است.

بولتون اين جايزه را در مراسم شامي كه روز يكشنبه 11 دسامبر آينده در يكي از هتل‌هاي شهر نيويورك برگزار مي شود و خود وي نيز سخنگوي اصلي اين مراسم خواهد بود، دريافت مي كند.

بولتون به جناح تندرويي در دولت آمريكا موسوم به جناح "بازها" تعلق دارد و از منتقدان تند سازمان ملل بوده و اين نهاد جهاني را فاسد و ناكارآمد مي‌داند.

وي در يكي از سخنان خود گفته بود اگر 10 طبقه از ساختمان اصلي سازمان ملل متحد كم شود نيز تفاوتي در كار آن پيش نخواهد آمد.

برپايه اين گزارش، در اين مراسم همچنين جوايزي به كساني كه به اسرائيل خدماتي ارزاني داشته‌اند از جمله "كارولين جليك" معاون سردبير روزنامه "جروزالم پست" افسر سابق ارتش اسرائيل و هماهنگ كننده مذاكرات با تشكيلات خودگردان اهدا خواهد شد.

سازمان صهيونيستي و آمريكايي در سال 1897 تاسيس شد. اين سازمان يكي از قديمي ترين سازمانهاي مدافع اسرائيل و منافع اين رژيم در آمريكا به شمار مي رود .

اين سازمان به تقويت روابط آمريكا و اسرائيل و نفوذ و تاثير گذاري بر كنگره و افكار عمومي و تصميم سازان اين كشور تلاش مي‌كند و با استفاده از رسانه‌هاي جمعي و دانشگاهها به مبارزه با منتقدان اسرائيل در آمريكا مي پردازد.

 

فنلاند از سازمان جاسوسي آمريكا توضيح خواست

 

خبرگزاري فنلاند ( اس.ت .ت ) روز پنجشنبه گزارش داد كه فنلاند از سازمان سيا در مورد هواپيمايي در اين كشور كه احتمالا توسط سازمان جاسوسي آمريكا براي حمل مخفيانه زندانيان مورد استفاده قرار گرفته توضيح خواسته است.

 

به گزارش خبرگزاري فرانسه از هلسينكي ، " سپو نوالا" رئيس سازمان اطلاعات فنلاند از سيا خواسته است در اين مورد كه آيا يك هواپيماي ترابري از نوع "لاكهيد سي-‪ "۱۳۰كه در شانزدهم مه ‪ ۲۰۰۳در فرودگاه بين‌المللي "وانتا" در فنلاند به زمين نشسته حامل مسافر بوده يا نه توضيح دهد.

 

روزنامه فنلاندي "بورگابلادت" روز چهارشنبه از وجود اين هواپيما در فنلاند خبر داد و عكسي از هواپيما را چاپ كرد .

در بحبوحه چاپ گزارشهايي در مورد فرود مخفيانه هواپيماهاي سيا در سراسر اروپا، از جمله آلمان، ايتاليا، مجارستان، نروژ لهستان، پرتغال، روماني، اسپانيا، سوئد و همچنين مغرب، مقامات فنلاند تاكنون تاكيد كرده بودند كه هيچيك از هواپيماهاي سيا در اين كشور فرود نيامده است.

 

 

 

 

 

 

'هر ۱۸ ثانيه يک زن قربانی خشونت خانوادگی می شود'

نتايج تحقيقی بين المللی درباره خشونت خانوادگی عليه زنان نشان می دهد که يک ششم زنان به دست شوهر يا شريک زندگی خود قربانی خشونت شده اند.

سازمان بهداشت جهانی در اولين مطالعه جهانی خود درباره اين موضوع نتيجه گرفته است که در هر ۱۸ ثانيه يک زن مورد حمله يا بدرفتاری قرار می گيرد و حتی باردار بودن چندان زنان را از خشونت مردان مصون نگه نمی دارد.

کاترين ديويس، خبرنگار بی بی سی می گويد که اين تحقيق نشان می دهد زنان در خانه بيشتر در معرض خشونت قرار می گيرند تا به دست افراد غريبه در بيرون از خانه.

اين سازمان اظهار کرده است که اين معضل جهانشمول، ريشه دار و عمدتا در تمام جوامع پنهان است. محققان دريافته اند که از شکستن استخوان گرفته تا تجاوز، خشونت خانوادگی در همه جوامع غنی و فقير به چشم می خورد و حتی بسياری از زنان فکر می کنند مردان در شرايطی خاص حق اعمال خشونت دارند.

همچنين بسياری می پندارند درست نيست که علنا بگويند قربانی آزار مردان شده اند.

سازمان بهداشت جهانی می گويد که اثرات خشونت خانوادگی بر سلامت زنان، صرفنظر از محل سکونتشان، قابل توجه است.

اين مطالعه طی هفت سال صورت گرفته و ۲۴ هزار زن از آسيا، آفريقا، اروپا و آمريکای لاتين در آن شرکت داشته اند. اين تحقيق قبلا در آمريکای شمالی صورت گرفته بود.

سازمان بهداشت جهانی خواستار اقدام فوری عليه خشونت خانوادگی شده است.

 

كنفرانس هنگ كنگ و بن بست سازمان تجارت جهانى 

 

 

 براى توافق بر سر پيمان آزادى تجارت جهانى تنها يك سال وقت باقى مانده است 

 

 

 كنفرانس وزيران كشورهاى عضو سازمان تجارت جهانى از سيزدهم تا هجدهم دسامبر امسال، در هنگ كنگ تشكيل خواهد شد. اما از ديد بيشتر ناظران، اين كنفرانس نيزموفق به تحقق اهدافى نخواهد شد كه سازمان در كنفرانس سال ۲۰۰۱ دوحه براى خود تعيين كرد.

 

كشورهاى شركت كننده در كنفرانس سال ۲۰۰۱ در زمينه  آزاد سازى تجارت محصولات كشاورزى ميان كشورهاى در حال توسعه و صنعتى پيشنهادهائى دادند  كه در صورت  اجرا مى تواند بندهاى قوانين محلى را از  دست و پاى تجارت جهانى  بگشايد. اما در حال حاضر، ميان كشورهاى صنعتى و در حال توسعه، بر سر نحوه تحقق اين اهداف، اختلاف نظر شديد وجود دارد.

 

براساس مطالعات بانك جهانى، از ميان برداشتن مقررات دست و پا گير گمركى، سهميه بندى ها و موانع پنهان مبادلات بازرگانى، مى تواند به تجارت جهانى تحركى بزرگ ببخشد. اين امر درآمد سالانه جامعه جهانى را تا سال ۲۰۱۵ سيصد ميليارد دلار اضافه مى كند كه حدود ۴۵ درصد آن نصيب كشورهاى درحال توسعه مى شود. اما سهم كشورهاى در حال توسعه از اين درآمد بسيار متفاوت خواهد بود.

 

به عنوان نمونه، آزادى ورود محصولات  كشاورزى جهان سوم  به بازارهاى پر رونق اروپا، سود زيادى عايد كشورهاى در حال شكوفائى جهان سوم مى كند. اما نه تنها كشاورزان اروپا، بلكه حتى كشاورزان فقيرترين كشورها از آن زيان خواهند ديد.  بسيارى از توليدكنندگان منسوجات كشورهاى فقير جهان، اين تجربه را از سر گذرانده اند. پس از حذف پيمان تجارت جهانى منسوجات، صنايع نساجى چين از طريق بازارهاى اروپا و آمريكا به كشورهاى فقير هجوم برد و بسيارى از واحدهاى كوچك نساجى اين كشورها را ورشكسته  كرد.

 

شكوفائى اقتصادى كشورهاى صنعتى، پس از جنگ جهانى دوم، كه ناشى از گسترش تجارت جهانى بود، نشان داد كه تسهيلات گمركى و گشايش بازارها به روى محصولات خارجى سبب ايجاد سود هنگفت در سراسر جهان مى شود. اما واقعيت آن است كه بيشترين بخش اين سود نصيب كشورهاى قدرتمند عضو سازمان تجارت جهانى مى شود و نه كشورهاى ضعيف عضو آن. همين امر سبب مى شود كه روند آزادسازى تجارت جهانى، سرعتى لاك پشتى بيابد. زيرا تصميمات سازمان تجارت جهانى به صورت مرسوم بايد با اتفاق آراى ۱۴۸ عضو آن اتخاذ شود و چنين اتفاق نظرى، با توجه به تضاد منافع ميان اعضاى سازمان عملى نيست.

 

با اينهمه، روند جهانى سازى اقتصاد توقف پذير نيست و در حالى كه سازمان تجارت جهانى نمى تواند بر سر بسيارى از طرح ها به توافق برسد، پيمان هاى تجارى منطقه اى، يكى پس از ديگرى منعقد مى شوند. اگر كنفرانس وزيران هنگ كنگ نتواند در زمينه رفع موانع تجارت آزاد جهانى به نتيجه برسد، تنها يك سال ديگر براى يافتن راه حل مشترك وقت باقى خواهد ماند، زيرا اجازه اى كه دولت آمريكا براى  حصول توافق با ساير كشورها از كنگره دريافت كرده است، در سال ۲۰۰۷ منقضى مى شود و شكستن بن بست بدون همراهى فعال آمريكا ممكن نيست.

 

به همين دليل، دولت آلمان تصميم گرفته است براى به ثمر رساندن تلاش هاى چندين ساله فعالتر شود. به گفته يك مقام وزارت اقتصاد آلمان، اگر همايش وزيران سازمان تجارت جهانى در هنگ كنك به نتيجه روشنى نرسد، آلمان براى ادامه سريع مذاكرات، در نشست هاى ديگر،  تلاش خواهد كرد. هدف آلمان آن است كه تا قبل از پايان يافتن اختيارات دولت آمريكا پيمان تجارت آزاد جهانى را از تصويب سازمان بگذراند.

 

مهمترين مشكل سازمان تجارت جهانى در حال حاضر تصميم گيرى بر سر گشودن بازارهاى كشورهاى صنعتى به روى محصولات كشاورزى كشورهاى در حال توسعه است. اين امر مى بايست همزمان با حذف يارانه كشاورزان كشورهاى صنعتى انجام شود. اما به عنوان نمونه، فرانسه به عنوان بزرگترين كشور صنعتى و كشاورزى اروپا حاضر به پذيرش اين امر نيست. در عين حال كشاورزان ايرلند، سويس و كشورهاى جنوب شرقى اروپا نيز تهديد كرده اند كه در برابر ورود فزاينده محصولات كشاورزى كشورهاى در حال توسعه مقاومت خواهند كرد.

 

براى حل اين مشكل، كميسر امور تجارى اتحاديه اروپا پيشنهاد كرده است كه در اروپا عوارض گمركى محصولات كشاورزى ۴۶ درصد و يارانه كشاورزان بومى ۷۰ درصد كاهش يابد. اما كشورهاى درحال شكوفائى، مثل برزيل، هند يا مكزيك اين اقدامات را كافى نمى دانند. هرچند كه محصولات كشاورزى تنها هشت درصد حجم تجارت جهانى را تشكيل مى دهد، اما بسيارى از كشورهاى فقير جهان، جز اين نوع محصولات، چيزى براى فروش در بازارهاى جهانى ندارند و تنها با راه يافتن به بازارهاى ثروتمند است كه مى توانند توسعه يابند.

 

روسیه از خط لوله انتقال گاز ایران به هند حمایت کرد

روسیه اعلام کرده است که از ساخت خط لوله گاز ایران که از طریق پاکستان به هند منتقل می شود ،حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ریانووستی،"ویکتور کریستنکو" وزیر صنایع و انرژی روسیه در دیدار با همتای  هندی  خود در این باره گفت : "شرکت نفت و گاز «گازپروم» آماده است تا در فرایند ساخت این لوله مشارکت کند.

 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پس از توافقات اولیه ایران-هند و پاکستان برخی از محافل از ریسک پذیری بالای مشارکت در این طرح از سوی شرکای خارجی خبر داده بودند.

 

کریستنکو که برای شرکت در یک مجمع انرژی در دهلی نو به سر می برد، ابراز امیدواری کرد که ایران و پاکستان هم از پیشنهاد مشارکت روسیه در این پروژه استقبال کنند.

 

وی گفت : روسیه تجارب خود را در ساخت لوله های زیر دریا از جمله در دریای سیاه  گسترش و توسعه داده است و این برای این پروژه بسیار مهم باشد.

 

این مقام روسی افزود: مشارکت روسیه در این پروژه، ثبات را برای آن به ارمغان خواهد آورد و برای پروژه های جدید منطقه ای اساسی خواهد بود.

 

طرح ابتدایی این پروژه که از 4 الی 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است به سال 1979 باز می گردد اما شروع جدی تر بحث صادرات گاز ایران به هند در اوایل دهه نود میلادی آغاز شد که با کشف ذخایر عظیم گاز طبیعی پارس جنوبی در سال 1988 تلاش های ایران نیز برای افزایش صادرات گاز به صورت  LNG یا انتقال گاز از طریق احداث خطوط لوله به اقصی نقاط جهان تشدید گردید.

 

اقدامات اعتماد سازی اخیر پاکستان و هند که با سرعت خیره کننده ای روابط دو کشور را بهبود بخشیده است، چشم انداز صادرات  گاز ایران به شبه قاره هند را بسیار روشن کرده است. حتی با قاطعیت می توان گفت موضوع انتقال گاز ایران به هند و پاکستان خود به یک نوع محرک پایا در فرایند اعتماد سازی دو کشور تبدیل شده است.

 

 

از منابع مختلف خبری


November 27th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها